desk life

Organiseer je leven – je rollen

Studeren, werken, bloggen …hoe krijg je het allemaal toch voor elkaar? Deze vraag krijg ik regelmatig te horen. Ja, het zijn veel ballen om in de lucht te houden oftewel rollen die ik vervul in mijn leven. Eerlijk gezegd, ik geniet ervan. Ik hou ervan om bezig te zijn en nieuwe dingen te leren. Het geheim zit in het creëren van overzicht: weten wat er van je verwacht wordt en wat je prioriteiten zijn. Dit geeft niet alleen rust, maar helpt ook om doelgericht te blijven werken. Maar hoe doe je dit? Daar ga ik je vandaag meer over vertellen.

Op zoek

Allereerst is het belangrijk om te identificeren welke rollen je allemaal vervult in je leven. Welke taken en verantwoordelijkheden horen daarbij? Om je op weg te helpen, heb ik een aantal vragen opgesteld die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw rollen:

  • Welke rollen vervul je in je privéleven? Denk aan taken zoals het regelen van het vervoer naar school of het bereiden van maaltijden.
  • Wat zijn je zakelijke rollen? Wat zijn de specifieke taken die horen bij je functie?
  • Bij welke zakelijke projecten ben je betrokken?
  • Neem je deel aan sportactiviteiten of ben je lid van een club? Welke rollen vervul je daar?
  • Heb je bepaalde verantwoordelijkheden binnen je familie, zoals het organiseren van wekelijkse diners?
  • Speel je een specifieke rol in je vriendenkring, zoals het organiseren van verjaardagsfeestjes?
  • Neem ook eens je lijst met to-do’s onder de loep. Kun je daaruit nog meer rollen destilleren? Zijn er projecten, zowel zakelijk als privé, waarbij je betrokken bent?

Om je nog beter op weg te helpen om deze vragen te beantwoorden, heb ik een document gecreëerd dat je downloaden om in te vullen.

Indelen

Als je deze vragen beantwoord hebt, kan je een overzicht maken van je al je rollen (aka ballen). Je kan eventueel ook nog je rollen groeperen. Om je een beter beeld te geven, zal ik mijn eigen lijst met jullie delen:

  • Sporten
  • Fotografie
  • Verzorgen van mijn paard en honden
  • Echtgenote
  • Financiën regelen
  • Werknemer bij een boekhoudkantoor
  • Blogger (inclusief onderhoud van de website, schrijven van blogs en marketing)
  • Student

Ook hiervoor heb ik een document gemaakt die je kan invullen.

Door deze rollen en projecten helder in kaart te brengen, krijg je een duidelijk beeld van wat er allemaal op je bord ligt. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met plannen en organiseren. Maak gebruik van agenda’s, to-dolijsten en andere tools die je helpen om efficiënt te werken en balans te vinden tussen al je verantwoordelijkheden. Als je hierbij nog hulp nodig hebt, hou dan zeker mijn blog in het oog.

En onthoud, het is niet altijd perfect, maar met de juiste planning kun je veel bereiken. Succes!

Als je hulp hierbij nodig hebt, of nog vragen, stuur me gerust een berichtje of laat een reactie achter.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.